Komfortní Zóna – Podrobný návod, jak z ní ven (a proč to udělat)

S komfortní zónou se setkáváme každý den. Může to být naší záchranou od situací, kterých se v hlouby duše bojíme, ale zároveň se z toho může stát velký nepřítel, který nám brání v čemkoli, co by se byť jen lehce vymykalo našemu každodennímu životu.

Kolikrát vás vaše mysl odradila od věcí, které jste nikdy nedělali?

Kolikrát jste radši zůstali doma u televize, než abyste navštívili novou restauraci, kterou objevili vaši známí?

Určitě jste na internetu četli spoustu citátů o tom, jak byste měli zkoušet nové věci a začít žít naplno.

Myšlenka zní velmi lákavě. Chtěli byste se sebrat a jít udělat něco nového, ale v povzdálí slyšíte hlas a pochybnosti, které vás nakonec přesvědčí zůstat v komfortní zóně.

Co to vlastně je komfortní zóna a jak z ní utéct? Co tím získáme? Tím vším vás provedu a pokusím se vás co nejpodrobněji navést na nový směr. Pojďme na to!

Co to je komfortní zóna a proč je tak těžké ji opustit

Komfortní zóna

Komfortní zóna je území, ve kterém se vaše chování a rozhodování snaží přizpůsobit tomu, aby vám způsobilo minimální stres a risk. V podstatě si vytváříte jistotu. Všichni milujeme jistotu, jelikož díky ní můžeme co nejvíce omezit úzkost a zabránit stresu.

To vše zní velmi příjemně. Přecejen, právě těmto pocitům se snažíme celý svůj život vyhnout. Avšak, to je ten bod, kde většinou děláme chybu. Pokud zůstáváme v komfortní zóně, naše výkony a chování jsou stabilní.

Chceme-li se zlepšit či zažít něco nového, musíme se dostat do stavu lehké úzkosti, kdy je úroveň našeho stresu vyšší než normálně. Důležité však je to, aby se vaše úzkost neproměnila v nadměrnou, jelikož pak ji nejsme schopni ovládat a naše produktivita naopak klesne.

Komfortní zóna se nedá nazvat špatnou ani dobrou věcí. Můžeme ji považovat za neutrální stav, kdy se nezhoršujeme, ale zároveň se nejsme schopni zlepšit.

Vezměme si například umělce, který celý život kreslí obličeje a pokaždé používá stejný styl a stínování. Zvládne nakreslit lidské tělo nebo krajinu? Možná, ale jelikož to pro něj není komfortní a musel by se naučit něco nového, raději zůstává u stejných obličejů. Zvládl by jiný styl barev? Ano, ale prvně by musel vykročit ze své komfortní zóny.

Jak se dostat z komfortní zóny

Zóny, kterým musíme porozumět

Zóny můžeme rozdělit na 3 základní část: Komfortní zóna, zóna růstu a naposled, zóna paniky. Než se dostaneme k prvním dvěma, je potřeba vysvětlit, jak funguje panika.

Kolikrát jste zažili paniku? Strne vám celé tělo, cítíte nesmírnou úzkost a nevíte, co s vámi bude dál. Právě pro řešení věcí a vymýšlení plánů máme v mozku speciální část, která nám při těchto úkolech pomáhá. Jenže, pokud panikaříte, tahle část mozku přestane pracovat.

Co to pro nás znamená? Nejsme schopni nic rozumného vymyslet a velmi dlouho nám trvá odpovědět na jednoduchou otázku. Jsme tak vystresováni, že nám dělá problém vnímat okolí. Právě to je důvod, proč se musíme snažit předejít této situaci a zůstat mezi panikou a komfortem: zóna růstu.

Ztvárněte si na papír své zóny:

Komfortní zóna

Nakreslete do sebe tři kruhy, jak můžete vidět na obrázku výše.

A) Nejmenší kruh bude symbolizovat komfortní zónu. Právě do tohoto kruhu napište cokoli, v čem se cítíte příjemně. Jednoduše řečeno, realizace je pro vás součásti každodenního života.

Například: Socializace, práce, chození do fitka, káva s přáteli, čtení fantasy…

B) Prostřední kruh bude značit zónu růstu (viz. obrázek – oranžová zóna). Dovnitř napište věci, které byste chtěli udělat, ale zatím jste se k nim nedostali. Chtěli byste se něco naučit či někam zajít? Jsou to věci, které považujete za výzvu, ale zároveň ve vás nezpůsobují paniku.

Například: Hledat nový vztah, více se snažit v práci, naučit se tančit, jít zpět do školy, začít si psát své cíle nebo číst o osobním rozvoji

C) V největším kruhu se nachází všechny věci, které vám způsobují paniku.

Například: Skok padákem, mluvení na veřejnosti, nedostatek peněz, pozvání na rande nebo založení rodiny…

Jak zahnat paniku a zároveň vystoupit z komfortní zóny?

Komfortní zóna

Velmi často máte v zóně paniky věci, kterých byste chtěli docílit. Přestože to jste vy, kdo musí svou paniku i komfortní zónu překonat, tak těchto pár rad vám může při vašem boji pomoci.

1. Zkombinujte věci z komfortní zóny a paniky

Podívejte se na věci, které máte napsány v komfortní zóně a následně je porovnejte s těmi, ze kterých byste panikařili.

Děsí vás proslovy na veřejnosti, ale socializace s přáteli vám nedělá problém? Zkuste se s nimi domluvit a začít tím, že uděláte malý proslov pro ně.

Chodíte pravidelně do posilovny, ale máte strach, když máte mít první rande? Můžete vyzkoušet jít společně do posilovny.

Tímto způsobem vytvoříte z paniky místo, ve kterém můžete osobně růst.

2. Rozdělte paniku nebo jiné úkoly na postupný proces

komfortní zóna

Pokud si nejste jistí s penězmi, myšlenka na velký balík vás akorát více vystresuje. Udělejte si soupis a plán. Dosažitelná částka za týden, polovinu měsíce, měsíc, půl roku, rok. K tomu nezapomeňte připsat, jakým způsobem plánujete peníze vydělat.

Bojíte se pozvat na rande někoho, do koho jste zamilovaní? Začněte jednoduchým pozdravem.

Podobným způsobem můžete začít jakoukoli věc, která vás děsí. Postupnými kroky dosáhnete až ke konečnému výsledku.

3. Snažte se každý den udělat něco navíc

Mít zvyky je důležité, avšak stejně tak podstatné je, aby byly pozitivní. Komfortní zóna vás nutí zůstat ve vašem zaběhlém životě. Jste někdo, kdo se pohybuje v uměleckém světě? Nezapomeňte se věnovat nejen tomu, co umíte, ale také prohlubování svých dovedností. Chcete se naučit něco nového? Postupně začnete se základy, a jakmile je zvládnete, každý den přidávejte něco nového.

Ať už je změna jakákoli, postupně vám otevře nové cesty. Můžete začít cvičit po malých trénincích doma, nebo si hned zaplatit členství v posilovně. Ani jedna z možností však není špatná, jelikož obě vás dovedou k podobnému cíli.

4. Nastavte si konkrétní cíle, kterých chcete dosáhnout

Pokud máte v plánu vystoupit z komfortní zóny, je důležité vědět, čeho přesně chcete dosáhnout a proč. Chcete začít pravidelně cvičit? Jak pravidelně to bude a kde? Chcete to kvůli postavě, sebevědomí nebo možná partnerovi? Podobně byste se měli ptát sami sebe, v případě každého cíle, kterého chcete dosáhnout.

Jedná se o velmi dobrou motivaci, která vám připomene, proč danou věc děláte. Máte-li cíle zapsané na papíře, naše mysl je dokáže lépe vnímat a zabudovat si je jako úkoly, které chceme splnit.

Komfortní zóna: co získáte, když z ni vystoupíte?

Komfortní zóna

Budete více produktivní

Komfortní zóna vás dostává do stavu, kdy nechcete nic dělat. Nikdo od vás nemá žádné očekávání a stejně tak vy nemáte žádné nároky na sebe. Je to vaše pohodlné místo, ve které se cítíte bezpečně. Chybí vám cíl, kterého by jste se snažili dosáhnout.

Jakmile začnete vystupovat ze své komfortní zóny a určíte si cíle, vaše motivace a energie se vrátí. Budete mít větší chuť zvyšovat požadavky sami na sebe.

Posunete hranice své komfortní zóny

Vystoupíte-li ze své komfortní zóny jednou, nic se nestane. Vystoupíte-li dvakrát, stále to bude náročné. Právě proto je potřeba nepřestávat a neustále se zdokonalovat.

Jakmile zvládnete základní úkol a ten vám bude připadat snadný, přichází čas na další výstup z komfortní zóny. Tentokrát to však bude mnohokrát snazší, jelikož první krok máte za sebou.

Tímto způsobem postupně posunujete hranice své komfortní zóny ve všech činnostech, které jste se rozhodli zdokonalit nebo začít praktikovat.

Kdo bude nakonec vítězem… komfortní zóna nebo vy? Pokud máte nějaké dotazy nebo vám článek přišel užitečný, budu ráda, když se o své myšlenky podělíte v komentářích.

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.