Módní „diety“ aneb proměna rychlého úspěchu v dlouhodobou prohru

Když přijde na diety, každému z nás se vybaví omezení jídla a rychlé zhubnutí.

Noviny a celebrity stále přichází s novými nápady, které nám mají pomoci. Kolikrát za den vidíte článek s novou dietou? Většina z nás zjišťuje informace na Facebooku nebo třeba Seznamu. Míjíme desítky článků denně a čteme o tajných tricích slavných osobností nebo omezení příjmu kalorií.

„Hodně bílkovin, málo sacharidů.“

„Málo tuku, hodně sacharidů.“

„Jezte méně a převážně jen zeleninu.“

„Omezte jídlo na 500 – 700 kalorií denně.“

Už jste nějaké z nich slyšeli? Existuje jich mnohem více, ale nad dokončením seznamu bychom také mohli strávit celé dny.

V konečném výsledku ani nezáleží na tom, jakou z diet zvolíte. Všechny jsou založené na stejném principu – méně jíst.

Počáteční nadšení vs. tvrdá realita

Módní „diety“ aneb proměna rychlého úspěchu v dlouhodobou prohru

Ano, pravděpodobnost, že díky dietě zhubnete, je vysoká. Měsíc, dva nebo více budete hladovět a pak konečně stoupnete na váhu. Dostaví se ten uspokojující moment, na který jste čekali. Konečně jste shodili nadbytečná kila ( Pokud jste je vůbec měli.).

Ocitnete se na rozcestí, kdy máte možnost pokračovat v dietě nebo začít jíst jako dříve. Začnete-li se stejnými stravovacími návyky jako před dietou, vaše váha se vám na 100% vrátí. Vy ale chcete dál hubnout! Chcete mít štíhlou postavu, a tak pokračujete ve své dietě.

Pak nastane problém. Držíte stejnou dietu, při které jste shodili nadbytečná kila, ale nic ne neděje. Ať stoupnete na váhu jakýkoli den, vaše hodnoty se nemění. Pár měsíců poté se objeví vaše nejhorší noční můra. Znovu přibíráte.

Co děláte špatně? Měli byste jíst ještě méně? Je to vůbec fyzicky možné? Snažíte se zjistit příčinu, ale odpověď nepřichází. Ano, děláte totiž všechno správně. Problém je v tom, že se řídíte podle diet, jejichž samotná pointa je špatným řešením.

Dieta je vaším největším nepřítelem v hubnutí. Jedná se o rychlou cestu, u které není možné získat dlouhodobý výsledek a zároveň může narušit vaše zdraví.

Co se děje s vaším tělem během diety?

Módní „diety“ aneb proměna rychlého úspěchu v dlouhodobou prohru

Naše tělo je navržené jako stroj. Je schopno přizpůsobit se různým podmínkám, a proto není potěšeno, když po delší dobu získává menší příjem potravy, než by si zasloužilo.

Lidstvo muselo přežít spoustu nepřívětivých dob a mnoho z nich obsahovalo hladomor. Lidský organismus se naučil odolávat chorobám, ale stejně tak se dokáže adaptovat i na omezený přísun potravy.

Co se tedy stane, když po delší dobu snížíte příjem energie? Vyšlete do těla signál, že se nacházíte v období nouze ( nemohu si dovolit tolik jíst, protože není jídlo ) a to uvede do pohybu mechanismus na udržování tukových zásob.

Pokud vás jednou napálí podvodník a podepíšete s ním smlouvu, příště si dáte lepší pozor, že?

Naše tělo to vnímá stejně. Příště už se nebude chtít tak lehce nachytat a dopředu se připraví na další období nedostatku potravy tak, že v těle vytvoří příznivější podmínky pro ukládání tukových zásob.

Konečný výsledek je potom takový, že se vám váha nejen vrátí do původní hodnoty ( nebo větší ), ale další pokus o shození kil bude ještě obtížnější a namáhavější. Stejně tak budete mít větší sklon k přibírání než předtím.

Opravu chci zhubnout! Jak mám tedy postupovat?

Rozhodně neomezujte množství potravin, které běžně jíte. Denní příjem kalorií se u zdravého člověka pohybuje okolo 2000 – 2500 Kcal ( v závislosti na váze ). Neměňte množství potravin, ale změňte samotné potraviny, které jíte.

Módní „diety“ aneb proměna rychlého úspěchu v dlouhodobou prohru

Zhubnout můžete už samotným omezením nezdravých pokrmů jako například smažené jídla, produkty z bílé pšenice či sladkosti jako mléčné čokolády, bonbóny, sušenky a další…

Důležité je si však uvědomit, že jakmile omezíte jednu potravinu, musíte ji nahradit jinou.

Nezapomínejte, že tělo je zvyklé na určitý standart, a jakmile se mu ho nebude dostávat po delší dobu, objeví se signál na spuštění ochrany proti období nouze. Proto je potřeba ze stravování nedělat diety, ale vytvořit svůj životní styl.

Další možnost hubnutí je staré dobré cvičení. Ale i u toho se dostáváme k faktu, že pokud cvičíte, vaše tělo bude vyžadovat ještě více energie než normálně. Potřebuje sílu na veškeré aktivity, které spálí nadbytečné kalorie.

Jak jste na tom s dietami vy? Máte s nimi nějaké zkušenosti? Pokud by jste se chtěli podělit o svůj zážitek nebo doplnit informaci k článku, stačí zanechat komentář. 🙂

Jsem Zuzka, je mi 20 let a skrz tento blog bych s vámi ráda sdílela svoji vášeň pro zdravý životní styl, fitness, sociální sítě a sebevzdělávání.

„Jak vylepšit svůj život?“

Najdete zde spoustu užitečných rad, které jsou čerpány z mých vlastních zkušeností, knih od relevantních autorů i vědecky ověřených studií.

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.