5 užitečných rad, jak změnit svůj život k lepšímu

Je těžké najít články, které vám doopravdy pomohou či poradí, jak změnit svůj život.

Samozřejmě, přečíst si, že máte být pozitivní, začít dělat něco nového, žít jakoby vás čekal poslední den a kompletně změnit svoje vnímání života, je snadné.

Věřte tomu, že ještě snadnější je to napsat. Jedná se o selský rozum, ale… je skutečně tak snadné to udělat? Dokážete si jen přečíst krátký článek s obecnými radami o tom, jak změnit svůj život a další den se probudit jako nový člověk?

Pojďme si upřímně říci, že podobné věci se stávají pouze ve výjimečných případech. To ale neznamená, že změnit svůj život je nemožné.

Než přejdeme k jednotlivým krokům, je důležité si uvědomit jednu věc: Pozitivní změna nenastane ze dne na den.

Život je hra, u které vy jste ti, kdo nastavují pravidla. Stejně jako ve hře začínáte na nule a musíte se probojovat a vyvinout, tak i v životě je to stejné. Malými postupnými krůčky sedopracujetekompletní pozitivní změny jak ve vnímání života, tak i vašeho životního stylu.

Jak změnit svůj život k lepšímu:

Vytvořte si pozitivní zvyky

Jak změnit svůj život k lepšímu

Jako první je důležité si uvědomit, že 40% vašich denních aktivit, které opakujete každý den, jsou zvyky. Co uděláte po probuzení? Podíváte se na mobil, přečtete si novinky nebo hned vstanete a jdete do koupelny? Dáváte si každý den kávu či více? Co uděláte, jakmile se vrátíme z práce domů?

Podobnými dotazy by šlo pokračovat do nekonečna. Zvyky nejsou náhoda. V podstatě se jedná o velmi chytrý mechanismus, který využívá náš mozek k ušetření energie. Ačkoli mozek představuje přibližně 2 % tělesné hmotnosti, ukrojí si až 20 % celkového množství spotřebované energie.

Zní to jako velmi užitečná věc, jelikož každý přeci touží ušetřit energii, že? A věřte tomu, že náš mozek miluje cokoli, kde nemusí přemýšlet a činnost probíhá automaticky. Má to však jeden háček. My si ani neuvědomujeme, co děláme.

Naše reakce vznikne na základně jednoho signálu, který aktivuje zvyk. Několikrát za den dostaneme chuť na kávu, cigaretu, podíváme se do mobilu nebo zapneme televizi.

3 fáze zvyku: Podnět, rutina a odměna

1. Podnět je spouštěč, díky kterému začnete provádět zvyk – Mozek poznává, o jaký zvyk se jedná

2. Rutina je chování, které se automaticky začne provádět – v této fázi mozek odpočívá

3. Odměna je to, čeho docílíte nebo co získáte po ukončení zvyku

Několik příkladů:

Káva každé ráno:

Jak změnit svůj život k lepšímu (2)

Podnět: Ráno v 7 hodin vstanete a jdete do kuchyně.

Rutina: Jakmile jste v kuchyni, automaticky natočíte vodu, zapnete konvici a připravíte hrníček s kávou.

Odměna: Bohatá vůně kávy, vydatná chuť, uspokojující a posilňující pocit do nového dne.

Sledování televize:

Podnět: Přijdete domu a sednete si na gauč.

Rutina: Začnete hledat ovladač a nakliknete svůj oblíbený pořad, který obvykle v tuto hodinu dávají.

Odměna: Odpočinek po dlouhém dni, vidíte dění pořadu, aniž byste propásli jediný díl a jste spokojení z pocitu, že máte zapnutou televizi.

Jedná se o vědecky ověřené fakta z knihy: Síla zvyku od Charlese Duhigga. Chcete-li se o zvycích dovědět více, knihu mohu rozhodně doporučit.

Tak, teď nastává otázka: Jak změnit svůj život k lepšímu?

Jako první musíme změnit své zvyky. Samozřejmě, můžete si vytvořit nové zvyky tím, že budete každý den dělat tu samou věc. Například půjdete do kuchyně, kde na vás bude čekat jablko, které následně sníte. Takto budete pokračovat každý den po dobu jednoho až dvou měsíců. Poté to začnete dělat automaticky. Stejně to jde dělat s každou další činností.

Nejefektivnější způsob na změnění zvyků je jejich nahrazení jinými zvyky. V tomto případě pouze nahradíte rutinu jinou činností.

Uvědomujete si, že pití kávy každý den pro vás není dobré? Změňte kávu při ranní rutině na zelený čaj. Vše proběhne naprosto stejně jako v předchozím případě, ale místo instantní kávy dáte do hrníčku pytlík čaje či kvalitnější sypaný čaj. Konzistentním opakováním nahradíte původní zvyk za nový. Ze špatného zvyku vytvoříte pozitivní zvyk.

Identifikujte vaše podněty zvyků, následné rutiny a odměny, které vás na konci čekají. Následně nahraďte rutinu takovou činností, která vás učiní efektivnější.

Čtení knih

Jak změnit svůj život k lepšímu (4)

Právě knihy jsou zdrojem všech znalostí. Ať už se jedná o vaření, léčbu, vědecké výzkumy, vztahy či další témata. V knihách nalezneme řešení na všechny problémy, které nás trápí. Výhodou moderní doby je ta, že už nemusíme jen číst, ale je možnost poslouchat audio knihu či sledovat kurzy a přednášky.

Ptáte se, jak změnit svůj život s knihami? Je to snadné. Vyhledávejte vědomosti a čtěte. Díky tomu uvidíte svět jinýma očima, budete schopni vznášet přesvědčivější argumenty, porozumíte chování lidí a obecně vztahům a ještě k tomu vylepšíte svou slovní zásobu. Inteligence není pouhou vrozenou schopností, ale i tím, jak moc je člověk ochoten se vzdělávat. Říká se, že 50 knih daného tématu je ekvivalentem Ph.D. Rozšiřte si obzory a nikdy se nepřestaňte vzdělávat.

Jak změnit svůj život k lepšímu (8)

Jaké knihy doporučuji?

Síla zvyku – Charles Duhigg

Snězte tu žábu! – Brian Tracy – 21 rad, jak v co nejkratším čase udělat co nejvíce

Jediná věc – Gary Keller, Jay Papasan

Sobecký gen – Richard Dawkins

Jak získávat přátele a působit na lidi – Dale Carnegie

Hypotéza štěstí – Jonathan Haidt

Attached – Amir Levine, Rachel Heller ( Bohužel zatím není přeložené )

Začněte si psát deník

Jak změnit svůj život k lepšímu (7)

Ano. Velmi dobře vím, že tuto radu nečtete poprvé. Proč tomu tak je? Jelikož se jedná o velmi důležitou radu k tématu, jak změnit svůj život. Pokud se několik zdrojů shodne na stejné věci, tak to akorát více naznačuje faktu, že se jedná o velmi užitečnou radu.

Váš deník je místo, kam zapisujete jakýkoli nápad, který vám zrovna přeběhne přes mysl. Je to místo, kde máte zapsané jednotlivé úkoly, které máte v plánu udělat další den a zároveň pomáhá s disciplínou, budováním zvyků a ukazuje vám vaše pokroky.

Představte si, že si půl roku vedete deník. Jednoho dne jej otevřete a začnete listovat každou jeho stranu od samého začátku. Jaký to je pocit vidět vaše myšlenky, touhy a splněné úkoly? Jaké to je vidět, kam jste se za tu dobu posunuli? Deník není jen nějaký zápis. Je v tom popsán váš život a cesta. Dokáže vás motivovat a posunout dál.

Jak zapisovat takový deník?

Jak změnit svůj život k lepšímu

Je několik způsobů, jaké můžete využít. Důležité je si poznamenat den, který zapisujete. Následně si můžete vyhradit místo pro své myšlenky a nápady. Pod to si nadepíšete úkoly a vypíšete, co byste za ten den chtěli udělat.

Obecně by první věcí měla být ta nejtěžší, která vás zároveň posune nejdále. Nedělejte svůj list příliš komplikovaný a nezahlcujte se úkoly. Ze začátku stačí pár snadných úkolů, které by jste chtěli za den zvládnout. Nikdy jich nedávejte příliš, jelikož čím více úkolů, tím více se budete muset přemlouvat k jejich splnění.

Jak změnit svůj život? Roztřiďte si úkoly na ty nejdůležitější, nejužitečnější a ty, které jsou vedlejší a pokud je neuděláte, nic se nestane. Ty nutné zadejte jako první, užitečné hned po nich a vedlejší dejte na poslední místa, jelikož ty splnit nemusíte.

Příklad začátečních zápisů s jednoduchými úkoly:

12.10.2018

Myšlenky: Napadl mě zajímavý příběh. Viděla jsem tenhle a tenhle film. V knize jsem přečetla, že…

Úkoly:

1. Práce – Splněno

2. Učit se kreslit v grafickém programu 30 – 40 minut – Splněno

3. Cvičit nohy 20 minut – Splněno

4. Přečíst 2 stránky knihy – Splněno

(Postupně můžete přidávat například: Vypít x l vody, sníst jablko, uklidit atd.. )

Cvičení a správná životospráva

Jak změnit svůj život k lepšímu

Cvičení a správné stravovací návyky pomohou nejen vytvarovat vaše tělo, ale zároveň vás podpoří na psychické rovině. Vybudujete si sebedůvěru, pozitivní myšlení o své postavě a budete se cítit lépe z hlediska zdravotního stavu.

Vašemu stravování byste neměli přezdívat „Dieta“. Měl by se z toho stát váš životní styl. Dieta je pouze krátkodobá snaha o zhubnutí, která vám pomůže buďto na krátké období, anebo vůbec. Zdravý životní styl je naopak snaha o dodržování určitého stravování po celou dobu vašeho života.

Nemusíte se nutně stát zapřísáhlým veganem nebo nikdy nesníst nic sladkého. Jedná se o sebekontrolu, kdy si dokážete říci: „Dost“. Pokud nemáte v plánu vyřadit všechny negativní potraviny, je potřeba mezi nimi najít určitou vyváženost a ještě lépe, začít cvičit.

Jelikož se zdravé stravě věnuji podrobněji ve článku o hubnutí, tak zde vypíši pouze jednoduché shrnutí několika potravin, které by bylo dobré omezit či se jim úplně vyhýbat: alkohol, slazené nápoje, produkty z pšeničné mouky, polotovary, jídla z fastfoodů, smažené jídla, sladkosti, umělá sladidla a bílý cukr. Jakmile začnete omezovat tyto potraviny, pocítí to vaše zdraví i váha.

Jak změnit svůj život k lepšímu

Jak změnit svůj život pomocí cvičení? Díky aktivnímu pohybu a cvičení získáte větší sebevědomí, budete na sebe pyšní a přestanete se stydět za své tělo. Nemusíte hned začít chodit do posilovny. Stačí začít zvyšovat pohyb. Zezačátku můžete chodit pravidelně na procházky a cvičit doma.

Najděte si na internetu videa o cvičení a řiďte se jimi. Je ale důležité si uvědomit, že pokud nejste zvyklí na cvičení, tak byste měli začít snadnějšími cviky a kratšími tréninky. Vaše tělo si tak začne zvykat na pohyb a poté pro vás bude snadnější přidávat další cviky a čas. Čím náročnější tréninky zvolíte pro začátek, tím hůře budete přemlouvat své tělo do cvičení následující dny.

Jak často cvičit?

Velmi záleží na náročnosti tréninků a jak je vaše tělo zvládá. Cítíte-li další den svaly, rozhodně není dobré je znovu namáhat. Naopak byste si měli dát den či dva pauzu, dokud se řádně nezregenerují. Optimální množství cvičení se pohybuje okolo 2x – 4x týdně.

Vztahy a přátelství

Jak změnit svůj život k lepšímu

Vaše osobnost, názory i touhy se formují spolu s tím, jaké osoby máte okolo sebe. Říká se, že se stanete průměrem 5i lidí, ke kterým máte nejblíže a trávíte s nimi nejvíce času.

Budete-li se pohybovat v prostředí pozitivních osob, které se v životě snaží a chtějí něco dokázat, začnete sdílet podobné myšlenky, cíle, životní styl i odhodlání. Naopak, budete-li trávit svůj čas s negativně založenými osobami, i z vás se postupně stane podobný člověk.

Je důležité dát si záležet tom, s kým trávíte svůj volný čas. Nejideálnější případ je ten, kdy jsou ti lidé v něčem lepší než vy. Každá osoba je v určité činnosti lepší než ostatní a tím se můžete navzájem doplňovat a vzdělávat. Staňte se vzájemnou inspirací v jakékoli sféře vašeho života. Může se to týkat například fyzičky, financí, zájmové činnosti nebo odborného tématu.

Jak změnit svůj život k lepšímu?

Existuje mnoho a mnoho metod, které vám pomohou se změnou. Nejdůležitější však je chtít se změnit. Jen vy jste schopni ovlivnit váš život. Nikdo jiný to za vás neudělá. Doufám, že vás tyto rady inspirují k lepšímu životu a poradí vám cestu ke změně.

Máte nějaké dotazy ohledně článku či byste chtěli doporučit další knihy? Neváhejte se zeptat! Pokusím se poradit jak nejlépe zvládnu.

Jsem Zuzka, je mi 20 let a skrz tento blog bych s vámi ráda sdílela svoji vášeň pro zdravý životní styl, fitness, sociální sítě a sebevzdělávání.

„Jak vylepšit svůj život?“

Najdete zde spoustu užitečných rad, které jsou čerpány z mých vlastních zkušeností, knih od relevantních autorů i vědecky ověřených studií.

Jeden komentář Přidat své

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.